Alla inlägg den 19 maj 2008

Av Anna - 19 maj 2008 16:45

Först så måste jag säga det att jag har haft nada att skriva om, men nu ni ;)


Vem vet det kanske bara var jag som satt och såg om dessa mstar som tillverkas för bl.a ericsson o telenors mobilnät. Arbetarnahar inge skyddskläder även fast de jobbar med livsfarliga kemikaler, det finns inga räcken så det är en oerhört stor risk att de kan ramla i, dem har inte ens säkerhetslinor när de arbetar enda upp på toppen av dessa mastar, de får leva på ca 3 dollar i veckan (om jag minns rätt) och det värsta... Barn under 14 år arbetar i den där miljön! Något som också är lite konstigt är det här med att i sverige har vi en lag som säger att vi inte ska ha något med bly att göra. STENFÖRBJUDET! Ändå råkar det vara som så att det är just det som finns längst ned i mastarna, bly är ett ämne som kan ge oss sjukdomar.

Något jag också mådde dåligt av när jag såg avsnittet var bonden. Under ett helt år hade han jobbat för att få fram en sådan vacker skörd som möjligt, men tack vare företaget har de alla dött, de blev förgiftade. Företaget renar inte de kemikaaler de hållit på med, de slänger ut det i byns vatten istället... SYRA!


Ursäkta det konstiga språket har lite bråttom.


 Theo <3

Ovido - Quiz & Flashcards