Alla inlägg den 14 juni 2009

Av Anna - 14 juni 2009 22:40


Jag och min lillasyster satt som vanligt vid datorn idag, när vi gick in på bdb så var det första jag såg en bild på några som tagit studenten. Det första jag tänkte och dessutom sa högt var hur avundsjuk jag var på dem. De behövde inte sitta kvar i "skolbänken" längre, Lisa svarade mig enkelt att de behövde jobba, vilket inte heller är roligt. Mitt svar till henne var då, "Näe man får ändå inget jobb, man kan sitta hemma i soffan och ha det skönt som arbetslös".

Tyvärr tror jag att detta stämmer. Kan tyvärr inte komma med fullständiga siffror nu men om jag minns rätt så kommer enligt statistiken var tredje av oss studerande vara arbetslösa efter studenten. Denna trend kan eventuellt vända år 2012, ett år efter att jag och många fler har tagit studenten så står vi på ett kanske. Vad händer med de som går ut nu och året efter det? Vad händer om trenden inte vänder? Då kommer jag sitta hemma i soffan och ha ett "mysigt" liv utan jobb, eller snarare ett liv utan att göra någonting. Kan det betyda ett liv utan mening? Varför studerar jag om jag inte vill ha ett jobb i framtiden? Svaret är enkelt, JAG vill ha ett jobb. Varje lov jag har sitter jag bara hemma framför mina käraste vänner TVn och datorn, det livet vill jag inte ha.
När vi ändå pratar om arbetslöshet...

Kommer ihåg när jag en dag läste i tidningen under rubriken "Fem röster" eller vad det nu heter. En kvinna på 50+ hade under sitt namn och ålder ordet "hemmafru" som yrke. Är det verkligen ett yrke? Borde man inte räknas som arbetslös? Förmodligen är det ett ord som de finare damerna föredrar att använda sig av, ett ord som inte får dem att likna "oss".

Detta var mitt försök att för en gångs skull skriva ett seriöst blogginlägg. Vågar tyvärr inte läsa igenom det, är rädd för att det jag skrivit är flummigt. Vilket det enkelt blir när jag skriver och ser en rolig film på en och samma gång... Haré!

Ovido - Quiz & Flashcards